Daisypath - Anniversary

Monday, December 26, 2011

... (Tak Tahu Tajuk yg Sesuai.. Maaf!)

assalamualaikum...

hari ni hari isnin, esok dah keje.. walaupun cuti mula hari khamis sampai isnin, 5 hari tapi rasa macam tak cukup lak... huhu.. sebab sabtu dan ahad pegi ke walimah sepupu saya di johor bahru.. hari ini perlu pulang awal kerana ada taklimat untuk pindah hospital petang ni... tak faham kenapa buat masa cuti ni... ish3...

habis cuti saya.... lepas pindah hospital baru yg akan beroperasi 24 jam, pasti lagi susah dapat cuti... lagi staff sikit... teruklah! bosan hidup bekerja ini... seperti berada dalam satu dunia je.. tak macam di kampus, semua ada.... belajar dalam kelas, jalanan ataupun di mana-mana saja... 

ye, mungkin saya yang salah sebab saya yang tak mencari... berada di luar perlukan banyak kekuatan diri dan semangat.. kalau tak, hanyutlah... tapi persekitaran pun main peranan... jika masyarakat sekelilingnya membudayakan ilmu, maka ilmu ada di mana-mana... seperti di Shah Alam sebab kawan saya bila pulang ke sana, pasti ada saja program keilmuan yang dia pergi.. jeles betul... hmm, mungkin saya lupa yang saya berada di Johor... hahahha... tak rela i!!! kahkahkah.... ubah!

oh, minggu ni ibu saya buat kek keju tiramitsu... tapi saya tak take part kali... sebab konon2nya menghargai masa cuti yang sebenarnya 2 hari je (khamis dan jumaat).. heheh... nway, syabas untuk ibu saya sebab kek agak menjadi walaupun baru kali pertama cuba.. hehe... sedap tau! err, saya pun akan buat gak tapi... nanti la... hohoho...



maaflah sebab background sangat pelik.. huhuhu...

wasalam!

Monday, December 12, 2011

Cuba Buat Lagi!

assalamualaikum..

hari ni aku bersama ibu aku buat sebiji kek... kek pandan berlapis... lamanya tak buat kek.. sebenarnya aku mahu buat kek coklat yang dilapis-lapiskan dengan sesuatu seperti agar-agar tapi ibu aku pun tak pasti bagaimana caranya... sebab tu, hari ni buat kek pandan ni dulu... kiranya ini adalah percubaanlah.. 

biasalah, kek yang berkaitan dengan lapisan ini memang leceh sikit... tempoh penyediaannya pun lebih lama... 

(dah siap... ni hasilnya)

(dah boleh makan ni...)

ni first time untuk percubaan lapisan yang macam agar-agar tu, lepas ni bole buat pada kek coklat dengan cara yang lebih kurang sama... 

yeaayy!!!


Bumble Bee (Tiada Kaitan dengan Transformers)

assalamualaikum...

cerita satu....

hari sabtu lepas, ada program anjuran rukun tetangga di kampung aku... err, kurang pasti apa nama program tu.. huhu.. 

cuma aku puji sebab rasanya ini kali pertama program sebegini diadakan... ada senaman aerobik, pemeriksaan kesihatan, ceramah kesihatan, derma darah, pertandingan kucing, jualan-jualan dan pameran kereta perodua myvi pun ada... sekurang-kurangnya, dapat gak jumpa orang kampung terutama orang macam aku ni jarang jarang sekali berjumpa dengan diorang... hahaha... 

mula-mula aku ingat mahu derma darah tapi tak jadi, sebab makanan yang disediakan tak best... hahaha.. gurau je.. sebenarnya aku tak jumpa kat mana nak derma darah tu.. last-last, masa nak balik baru tahu diorang buat kat perkarangan surau... nak stay lama lagi, tak boleh sebab petang tu sudah mahu ke Shah Alam, sepupu aku nikah... 

terlepas lagi.... huh...


cerita dua...

pergi Shah Alam menghadiri kenduri sepupu aku... aneh sikit la sebab buat sebelah malam... errk, mungkin aku yang aneh kot sebab aku tak pernah jumpa camtu.. 

ada baiknya kenduri ni dibuat malam... pertama, tak panas, kedua lebih cantik sebab lampu2 hiasan tu nampak berfungsi.. (kalau buat pada waktu siang, kan dah terang... hahaha).. yang tak bestnya, waktu singkat... majlis pastilah bermula lepas maghrib atau isya'.. tapi kira ok kalau gunakan perkhidmatan katering macam majlis yang aku pergi ni... kiranya takde lah penat sangat tuan rumah tu...

anyway, it was a nice wedding... sebenarnya aku jarang sekali pergi majlis kahwin... ini pun dikira kena pergi.. hahaha... 

bila pengantin mula sampai je, selawat mula didendangkan.. pengantin terus ke pelamin untuk acara tepung tawar.. ada DJ sekali... aku puji la peranan DJ tu digunakan dengan baik.. bukan setakat kawal sistem audio je, tapi juga sebagai pengacara majlis... contohnya, dalam acara adat tepung tawar tu, dia panggil nama-nama yang disediakan untuk menepung tawar.. begitu juga dengan siapa yang akan makan dengan pengantin di hadapan... kiranya, takdelah masa dilengah-lengahkan... lagipun masanya agak suntuk pada waktu malam.. 

tapi pastikan takde nama  yang tertinggal... hahaha.. kalau tak, ada yang kecil hati nanti.... so pandai-pandailah...

kiranya majlisnya berjalan dengan lancar dan licin.. takde tersekat-sekat...

haaa, aku paling tertarik dengan acara potong kek... hahaha... sebab ia dibuat dalam pondok kayu kecil yang dihias dengan bunga-bunga kecil yang bergantungan... pondok tu memang cantik la, siap ada lampu kuning lagi... nampak romantik kot... 

ok, stop dreaming! hehhehe...

bab pelamin, aku tak ambil pot sangat... maaf la, tak berhajat pun... hahha... tapi yang aku suka hiasan di pelamin tu.. ada pasu kaca yang macam moden, diletakkan bunga-bunga apa ntah aku tak ingat, pastu ada letak buah-buah epal merah (yang real punye!) dalam pasu dan diselitkan bersama rumpunan bunga tu... perggh, tu cantik la...

adik aku yang kecil tanya, "boleh makan ke epal tu?" "alaa, lepas abes majlis mesti dimakan punya.. kalau tak membazir je..."aku jawab... hehe..

hahahha.. macam jakun sikit aku ni kan... itulah, jarang pergi hantar pengantin... lagipun selalu tengok, biasa-biasa je... heheh... 

itu saja perkongsian aku kali ni.. entah bila aku akan tulis lagi... hehehe... 

cerita tiga...

oh ya, terima kasih pada kawan aku yang sorang ni sebab memberi idea untuk nama kereta aku. "BUMBLE BEE!!!!" kinda cute name.. nama robot Transformers kan? hehe... i really appreciate it! =D

(bumble bee... where the name was inspired....)

p/s: sorry takde gambar... kenalah imagine sendiri.... heheh...

Sunday, December 11, 2011

Belajar di Tempat Kerja

assalamualaikum...

fuh, lama sudah tak tulis dalam blog ini.... sedar tak sedar sudah 3 bulan aku kerja... alhamdulillah, aku semakin selesa dengan keadaan di tempat kerja ditambah lagi dengan bertambahnya rakan-rakan sekerja yang sedia membantu... tekanan tu tetap ada tapi aku masih bertuah kerana masih ada sahabat lama dan kawan-kawan baru yang ok... 

itulah hikmah aku ditempatkan di hospital ini kerana ini tempat yang terbaik untukku..

bila kita bekerja ini, kita akan bercampur dengan pelbagai peringkat manusia... berbeza dengan masa di kampus... orang sekeliling mempunyai pemikiran yang hampir sama kerana membesar dalam suasana yang lebih kurang sama.. jadi cara fikir pun sama... 

kalau kat tempat kerja, bukan semua orang ada cara fikir yang sama.... diorang datang dari pelbagai latar belakang kehidupan, pendidikan dan pengalaman diorang pun lebih banyak... 

kadang-kadang kita pelik kenapa mereka tidak berfikir seperti apa yang kita fikirkan yang kita fikir apa yang kita fikirkan tu lebih rasional dan lebih ke arah kebaikan... sebabnya adanya perbezaan yang aku bagitahu kat atas ni... 

hmm, faham tak apa yang aku cuba sampaikan? 


hakikatnya, kerja ini bukan saja proses belajar jangka masa panjang tapi kerja adalah proses untuk belajar faham manusia.... bukan senang nak faham manusia.... tak boleh expect apa yang mereka fikirkan... mungkin sesuatu yang buruk atau baik... paling penting, berbaik sangka dan berlapang dada... 

itu satu perkara lah... 

yang kedua, hal kena marah... hahahaha... biasalah pekerja baru pasti banyak masalah...

tapi satu perkara yang aku kurang gemar bila seseorang itu dimarahi dengan cara yang memalukan.. contohnya dimarahi di hadapan orang lain sehingga satu tempat itu mendengar suara marah tu... lebih baik jika marah secara belakang, tak di hadapan yang lain... sebab setiap orang ada air muka... kita tahu kita salah dan sedar kesalahan tu, jadi tak perlulah tengking-tengking.. 


bila dimarahi, kita boleh terima dengan hati terbuka, sekiranya ia memang kesalahan kita sendiri.. tapi jika disebabkan orang lain, tu tak patutlah... kalau marah sangat pun, tolonglah... kawal sikit perasaan anda tu... lebih baik siasat dulu sebabnya dan jika tersalah tuduh, akuilah kesilapan diri dengan lapang dada... 

hormat itu bukan datang dari tingginya pangkat atau kedudukan tapi datang dari kerendahan hati dan akhlak yang baik...

yang ketiga, ketelusan... ketelusan ini bukan saja dalam sistem organisasi tetapi dalam hubungan sesama manusia... 


teluslah, jika suka pujilah dengan ikhlas dan jika tak suka tegurlah dengan nada yang baik... hubungan pasti harmoni, insyaAllah..

hahaha.... bosannya tulisan kali ni kan? ni lah hakikat kehidupan di alam pekerjaan.... 

 (aku seorang tangan kiri, memang berfikiran pelik.... hahaha)


wasalam....