Daisypath - Anniversary

Saturday, November 13, 2010

Yang Terpilih~

Daftar nama 100 orang paling berpengaruh itu selengkapnya adalah :
1.Nabi Muhammad SAW51.Umar bin Khatab
2.Isaac Newton52.Asoka
3.Nabi Isa53.Sam Augustine
4.Buddha54.Max Planck
5.Confucius55.John Calvin
6.Saint Paul56.William Morton
7.Thai Lun57.William Harvey
8.Johan Gutemberg58.Antoine Becquerel
9.Christopher Columbus59.Greger Mendel
10.Albert Einstein60.Joseph Lister
11.Karl Marx61.Nicholas August Otto
12.Louis Pasteur62.Louis Daguerre
13.Galileo Galilei63.Joseph Stalin
14.Aristoteles64.Rene Descartes
15.V.I. Lenin65.Julius Caesar
16.Nabi Musa66.Francisco Pizarro
17.Charles Darwin67.Hernando Cortes
18.Chin Huang Ti68.Ratu Isabella I
19.Agustus Caesar69.William the Congqueror
20.Mao Tse-tung70.Thomas Jefferson
21.Genghis Khan71.Jean Jacques Rousseau
22.Euclid72.Edward Jenner
23.Martin Luther73.Wilhelm Rontgen
24.Nicolas Copernicus74.Johan Sebastian Bach
25.James Watt75.Lau-tzu
26.Constantine the Great76.Enrico Ferni
27.George Washington77.Thomas Maltus
28.Michael Faraday78.Francis Bacon
29.James Clerk Maxwell79.Voltaire
30.Orville dan Wilbur Wright80.John F. Kennedy
31.Antoine Laurent Lavoisier81.Gregory Pincus
32.Sigmund Freud82.Sui Wen Ti
33.lskandar Zulkarnaen83.Mani (Manes)
34.Napoleon Bonaparte84.Vasco da Gama
35.Adolf Hitler85.Charlemagne
36.William Shakespeare86.Cyrys the Great
37.Adam Smith87.Leonard Euler
38.Thomas Edison88.Nicollo Machiavelli
39.Anton van Leuwenhoek89.Zoroaster
40.Plato90.Menes
41.Gugleilmo Marconi91.Peter the Great
42.Ludwig van Beethoven92.Mencius
43,Werner Heisenberg93.John Dalton
44.Alexander G Bell94.Homer
45.Alexander Fleming95.Ratu Elizabeth I
46.Simon Bolivar96.Justinian I
47.Oliver Cromwell97.Johannes Kepler
48.John Locke98.Pablo Picasso
49.Michelangelo99.Mahavira
50.Pans Urban II100.Niels Bohr





(klik untuk baca penuh bukunya)    




bukankah Allah telah berfirman:
Maksudnya: Tidaklah aku utuskan engkau wahai Muhammad melainkan untuk menjaid rahmat kepada sekalian alam (manusia dan jin)
Al-Anbiya': 107

Rasulullah merupakan contoh tauladan terbaik sebagai hamba Allah, pemimpin negara, ketua keluarga, suami, ayah, dan sahabat. selayaknya baginda dijadikan ikutan kepada kita semua.

firman Allah:
Maksudnya: Demi sesuangguhnya untuk ikutan kamu pada diri Rasulullah S.A.W itu satu ikutan yang baik bagi sesiapa yang mengharapkan Madhatillah dan balasan baik di akhirat kelak.
Al-Ahzab: 21

Berselawat ke atas baginda adalah salah satu cara menunjukkan rasa kasih dan cinta kepada baginda. tidak rugi kerana sesiapa yang berselawat ke atas baginda akan diberi syafaat di akhirat nanti di kala tiada siapa yang boleh membantu kita pada waktu itu walaupun ibu bapa sendiri. 

Allah berfirman:
Maksudnya: Sesungguhnya Allah S.W.T dan para malaikat berselawat ke atas Nabi S.A.W, wahai orang-orang yang beriman kamu berselawat dan mohonlah kesejahteraan ke atas baginda sentiasa
Al-Ahzab: 56

video tentang kita dan Rasulullah di padang mahsyar:

video


wallahu'alam...

PS CS5: Cubaan Kedua

assalamualaikum...

(gambar asal)

(selepas diwarnakan)

seperti biasa, musim study week ini saya buat kerja yang bukan-bukan yang tiada kaitan dengan peperiksaan nanti. kali ini, saya buat latihan mewarna menggunakan Photoshop CS5 dengan gambar orang sedang mendaki bukit atau gunung.

saya dan kawan-kawan saya telah pergi mendaki bukit baru-baru ini. jadi gambar ini sebagai kenangan aktiviti saya itu. 

kali ini saya mencuba teknik pewarnaan pada kesan lipatan baju. agak sukar juga sebab saya memang tidak dapat menggambarkan bagaimana keadaan lipatan itu. teknik kesan cahaya pun masih kurang lagi. nampak seperti berbelang-belang

kaki pendaki pada gambar kedua itu seperti batang pokok kelapa. tidak natural. hehe... kesan warna pada beg juga tidak begitu menonjol, kelihatan seperti kosong. warna pada tanah pula memang sengaja saya buat begitu.

jika ada apa-apa tips, bolehlah dikongsikan bersama.... (^_^)v

Wednesday, November 10, 2010

PS CS5: Cubaan Pertama

assalamualaikum...



 
(sebelum)

(selepas)

cubaan pertama mewarna dengan menggunakan photoshop CS5. gambar asal diambil dari pakcik google (tanpa warna) kemuadian saya letak warna ikut imaginasi saya. kelihatannya begitu cacat. huhu... takpe, cuba lagi lepas ini. 

saya tidak menekankan kesempurnaan bentuk tetapi lebih kepada cara perwarnaan dan tonnya. sebab itu, jangan ditanya mengapa alat memanah dan panahnya begitu pelik sekali bentuknya. kuda dan tangan si pemanah pun kelihatan hodoh sekali...huhu...

pelik juga, saiznya selepas diedit dalam PS, terus jadi kecil.. hmm...
sesiapa yang mahu menawarkan ilmu perwarnaannya kepada saya, amat dialu-alukan.

inilah salah satu aktiviti saya yang bukan-bukan semasa hampir hari peperiksaan selain menonton siri-siri The Arrivals. (--")

Sunday, November 7, 2010

Video: Pokok~

assalamualaikum...

(redupnya duduk di bawah pokok....)

sebuah video arahan Amir Muhammad. dalam video ini, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat memberikan pandangan mengenai faedah menanam pokok sebagai salah satu cara mendapatkan pahala. penyampaian yang bernas dan santai. 

don't miss it!




video



Anas R.A berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda,


    ما من مسلم يغرس غرسا أو يزرع زرعا فيأكل منه ‏ طير أو إنسان أو بهيمة إلا كان له به صدقة ‏


"seseorang muslim yang menanam pokok atau tanaman lalu tanaman itu dimakan oleh burung, manusia atau binatang ternakan maka semuanya itu dikira sebagai sedekah"


(Riwayat Bukhari dan Muslim)




p/s: video ini  sudah lama diterbitkan tetapi saya suka pengisiannya. jadi, saya letakkan dalam blog saya ini. (^_^)v


kalau video tak boleh ditonton, sila pergi ke sini.

Saturday, November 6, 2010

Sebelum Pergi Jauh....

assalamualaikum...


(sebelum melangkah jauh...)


perkara yang hendak dilakukan sebelum graduasi:


1. bermain luncur ais
2. memanah
3. pergi ke parlimen dan menyaksikan persidangan secara live (hoho.... bajet dapat..)
4. pergi kursus kahwin
5. belikan telekung untuk ibu di masjid jamek
6. kadang-kadang ada perkara yang "diam itu lebih baik"
7. berbasikal di bukit cerakah


 -diinspirasikan bersama asma'. jom kita pergi bersama-sama dengan alin, sri dan lain-lain!


(yeeaaayyy!!)

Thursday, November 4, 2010

Senget Sudah....

4 November 2010: penentuan di Galas dan Batu Sapi.

(pangkah yang layak. ada saham kita di situ.)
SPR kata:

- pemberian zakat kepada 3 orang muallaf yang baru memeluk Islam oleh TGNA adalah sogokan
err, bukan ke muallaf juga salah satu golongan yang layak terima zakat? lihat di sini.

- pemberian RM100 kepada sesiapa yang pengundi yang datang ke pejabat MCA dan mendaftar dan menunjukkan kad pengenalan mereka, itu bukan sogokan / rasuahsumber di sini.

(rasuah/sogokan ni)

- wanita umno beri RM20 kepada mereka yang sanggup memberikan butir peribadi dan mendedahkan parti mana yang disokong, itu bukan rasuah....
"ini untuk pengundi. tunjukkan myKad untuk buktikan kamu pengundi dan mereka akan berikan wang" kata seorang penerima RM20. sumber di sini.

- RM16 juta diluluskan oleh PM untuk projek membesarkan Jalan Sibunga (kawasan parlimen Batu Sapi). ini bukan rasuahsumber di sini.

- pemberian RM250 oleh PAS kepada pengundi luar sebagai duit tambang sebagai inisiatif lebih ramai yang keluar mengundi, itu adalah rasuahlihat di sini.

- penduduk di sekitar Kg Baru Cina di Gua Musang diberi RM100, sehelai kemeja-T, dan sebuah beg berisi beberapa tin susu dan Milo untuk mengambil bahagian dalam majlis 1Malaysia. ini juga bukan rasuahsumber di sini.



ini cerita biasa semasa pilihan raya. rasuah jadi amalan mereka. orang lain buat salah, dia buat semua boleh. hehehe...



"Dan barangsiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang" (5:56)

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memilih pemimpinmu, orang-orang yang membuat agamu sebagai buah ejekan dan permainan, (iaitu) di antara orang-orang yang telah diberi kitab sebelummu, dan orang-orang yang kafir (orang-orang musyrik). dan bertakwalah kepada Allah jika kamu betul-betul orang -orang yang beriman" (5:57)

'Dan janganlah kamu cenderung kepada oran-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan" (11:113)

(maaf... saya tidak mahu bersubahat dengan kamu)

p/s: kalau ada pilihanraya kecil di tempat anda dan ada yang berikan duit atau apa-apa saja, ambil saja tapi jangan disebabkan duit itu, anda terus berubah fikiran dan cenderung untuk mengundinya kerana anda tahu mereka lebih inginkan kuasa dan kemegahan daripada membela anda.

wallahu'alam...




Wednesday, November 3, 2010

Kita LAH!!

assalamualaikum....


bila kita mahukan sesuatu, kita akan berusaha kepadanya... 

tak kisahlah apa yang berlaku pada kita, itu belakang kira... 

nothing is impossible....

walaupun ia kadang-kadang macam tak boleh buat...


sebab itu masa kecil, banyak betul cita-cita...

nak jadi doktor...

nak buka yayasan untuk bagi ubat percuma kepada orang miskin, kepada mangsa peperangan..

nak dirikan pusat tenaga biomass sebab petroleum hampir habis...

nak buka ladang ternakan lembu di tepi rumah....

macam senang saja nak dicapai....

apa orang kata, pedulikan....


"saya akan menjadikannya realiti!!"






itu yang berlaku pada kita bila kita masih kecil...

ketika masih sekolah rendah dan menengah...

cita-cita melangit...

boleh pula berusaha untuk mencapai cita-cita itu...

bersemangat...

percaya pada diri...

boleh pula mencipta periskop menggunakan bahan terbuang..

nothing is impossible...


bila telah meningkat dewasa, lain pula jadinya....

bila gagal, terus kata "saya memang tidak mampu untuk lakukan"

terus jadi lemah...



cita-cita pula hampir tidak tahu apakah kita mampu untuk mencapainya...

walaupun, pedoman dan hikmah telah diberi...

masih juga terasa ragu-ragu...

gusar...

tiada keyakinan diri...

tak percayakan diri...

melihat orang lain di sekeliling sangat hebat....

bertambah kurang yakin pada diri sendiri...





fikirkan...

apa kurangnya diri kita sekarang berbanding dulu...

sehinggakan tidak rasa "tidak boleh" itu datang secara berlebihan...

adakah dewasa yang mematangkan itu menjadi penyekat kepada kreativiti dan keyakinan seseorang?

adakah dewasa yang lebih bersikap toleransi itu membunuh cita-cita hebat seseorang sehingga membenarkan dirinya ditunjukkan jalannya oleh orang lain?

adakah dewasa yang lebih bersikap tenang itu memusnahkan sikap agresif kanak-kanak/remaja ketika memburu cita-cita?

'dewasa'kah yang bersalah??


fikirkan...

masa kecil dulu...

kita akan buat apa saja untuk pastikan apa yang diinginkan tercapai...

percaya diri...

berani....

agresif.....


tambah satu lagi...

usaha, doa dan tawakal.....



p/s: peperiksaan semakin hampir.... semoga berjaya kepada sahabat-sahabat... semoga kejayaan yang diperolehi adalah kejayaan yang diredhai.... (^_^)V